Tawassul in limba araba, inseamna a cauta a se apropia.
Allah spune in Qur'an (traducerea sensurilor):
"Aceia pe care-i cheama ei cauta si ei mijlocul [care
sa-i conduca pe ei] cat mai aproape de Domnullor, nadajduiesc in indurarea Sa
si se tem de pedeapsa Lui, caci pedeapsa Domnului tau este cu adevarat de
temut."
17:57
ceea ce inseamna a se apropia de El.
Exista doua tipuri de Tawassul, Tawassul Islamic corect, si
Tawassul interzis.
Tawassul Islamic Corect:
Acesta inseamna a te apropia de Allah prin intermediul
actelor de adorare, care Il multumesc pe El si Ii sunt placute Lui; acestea pot
fi waajib (obligatorii) sau mustahabb (incurajate), si pot fi sub forma de
cuvinte, actiuni sau credinte. Cateva feluri pot fi urmatoarele:
Cautarea apropierii de Allah prin intelesul Numelor si
Atributelor Sale.
Allah spune (traducerea sensurilor):
"Ale lui Allah sunt numele cele mai frumoase! Chemati-L
cu ele si departati-va de aceia care schimonosesc numele Lui! Ei vor fi
rasplatiti dupa ceea ce fac!"
7:180
Astfel, cand cineva face Du'a la Allah, el incepe prin a-L
chema pe Allah cu numele care se potriveste cel mai bine, cum ar fi “al-Rahmaan”
(Cel Milostiv), atunci cand cere milostivire, si al-Ghafoor ( Cel Iertator),
atunci cand cere iertare, s.a.m.d.
Cautarea apropierii de Allah prin credinta si Tawheed.
Allah spune (traducerea sensurilor):
" Doamne! Noi credem in ceea ce Tu ai pogorat si-l
urmam pe Trimis, deci scrie-ne pe noi printre cei care fac marturie."
3:53
Cautarea apropierii de Allah prin fapte bune, astfel o
persoana cere de la Allah, prin cele mai bune fapte facute de el, cum ar fi
Rugaciunea, Postul, Recitarea Qur'anului, evitarea lucrurilor interzise,
s.a.m.d. Un exemplu in acest sens este hadithul sahih relatat in Sahihayn
despre cei trei oameni care intrara intr-o pestera si o stanca cazu, blocand
iesirea. Ei L-au rugat pe Allah prin virtutea faptelor lor cele mai bune
(pentru a-i salva). O persoana se poate ruga lui Allah prin dependenta sa
totala de El, asa cum Allah spune in Qur'an (traducerea sensurilor):
Si adu-ti aminte de Iov, cand l-a chemat el pe Domnul lui:
"M-a atins pe mine raul! Insa Tu esti Cel mai Milostiv intre
milostivi!"
21:83
sau admitand raul facut si nevoia sa de Allah, asa cum este
descris ca a facut Yunus (traducerea sensurilor):
Si [adu-ti aminte] de Dhu-n-Nun, cand el a plecat furios si
si-a inchipuit ca Noi nu-l vom lasa cand va fi la nevoie. Atunci el a strigat
in intuneric:"Nu este alt Dumnezeu afara de Tine! Slava Tie! Eu am fost
dintre cei nelegiuiti!"
21:87.
Regulile privind Tawassul corect islamic variaza in functie
de felul acestuia. Unele tipuri sunt obligatorii, cum ar fi cautarea apropierii
de Allah prin numele Sale, prin insusirile Sale si prin Tawhid (credinta in Unicitatea
Sa absoluta), si unele sunt recomandate, cum ar fi cautarea apropierii de Allah
prin tot felul de fapte bune.
Tawassul care este Bid'ah si astfel interzis:
Aceasta este incercarea de apropiere de Allah prin lucruri
care Lui Ii displac si care Il nemultumesc, fie ca sunt cuvinte, fapte sau
credinte. Un exemplu este incercarea de apropiere de Allah prin chemarea
mortilor, care sunt absenti, cerand de la ei ajutor, etc. Aceasta este o forma
de Shirk Major (Shirk akbar), care contravine Tawhid-ului si inseamna ca o
persoana sa nu mai poate fi considerata Musulman. Chemarea lui Allah, fie
pentru a-I cere un anumit beneficiu, sau ocrotire de un anumit rau, sau ca un
act de adorare pentru exprimarea umilintei si supunerii fata de El, poate fi
adresata numai direct Lui. Daca Du'a-urile sau Rugaciunile sunt adresate
oricarui altceva sau altcuiva, aceasta este Shirk. Allah spune (traducerea
sensurilor):
Si Domnul vostru zice: "Chemati-Ma si Eu va voi
raspunde! Aceia care din prea multa trufie refuza sa Ma adore vor intra in
Gheena umiliti!"
40:60
In aceasta Aya, Allah explica pedepsirea celor care refuza
cu aroganta sa-L cheme pe Allah, fie chemand pe altcineva, sau nechemandu-L
deloc, din mandrie si admiratie de sine, chiar daca nu cheama pe altcineva in afara
Lui.
Allah spune (traducerea sensurilor):
"Chemati-L pe Domnul vostru cu umilinta si intr-ascuns!
El nu-i iubeste pe cei nelegiuiti!"
7:55
Allah porunceste robilor Sai sa-L cheme pe El si pe nimeni
altcineva.
Allah spune despre oamenii Iadului (traducerea sensurilor):
Si vor zice in el, certandu-se indeolalta: "Pe Allah!
Noi am fost in ratacire razvedita, cand v-am facut, pe voi egali cu Stapanul
lumilor!"
26:96-97
Orice duce la egalarea cuiva, in afara de Allah, cu Allah,
in acte de adorare, este Shirk, pacatul de a asocia parteneri lui Allah.
Allah spune (traducerea sensurilor):
Si cine este mai ratacit decat aceia care cheama in locul
lui Allah pe cineva care nu-i va raspunde lui pana in Ziua Invierii, caci ei nu
baga in seama chemarea acestora!
Iar cand oamenii vor fi adunati [pentru judecata], ei le vor
fi dusmani si vor tagadui adoratia lor.
46:5-6
Allah spune (traducerea sensurilor)
"Si cel ce cheama alaturi de Allah un alt dumnezeu,
fara sa aiba dovada despre el, acela va da socoteala Domnului sau. Iar
necredinciosii nu vor izbandi!"
23:117
Allah stabileste ca oricine cheama pe altceva in afara de
El, ia acel lucru ca pe un dumnezeu, iar El spune (traducerea sensurilor):
"El lasa ca noaptea sa intre in zi si lasa ca ziua sa
intre in noapte. El a supus Soarele si Luna si fiecare alearga catre un termen
hotarat. Acesta este Allah, Domnul vostru. A Lui este stapania, iar aceia pe
care voi ii chemati in locul Lui nu stapanesc nici cat pielita samburelui de
curmala.
Daca ii chemati, ei nu aud chemarea voastra si chiar daca ar
auzi-o, tot nu v-ar raspunde voua. Iar in Ziua Invierii, ei vor tagadui ca
i-ati facut asociati [lui Allah]. Si nimeni nu te poate invata asa cum o face
un Binestuitor."
35:13-14
In aceasta Aya, Allah exprima faptul ca El este singurul
asupra Caruia se poate chema, pentru ca El, si nimeni altcineva, este Stapanul
care coordoneaza totul. Acele lucruri care sunt adorate, nu pot auzi rugile,
nici sa raspunda celor care ii chema, si chiar daca ar fi in stare sa-i auda,
ei nu pot raspunde, pentru ca ei nu au puterea sa le aduca nici folos, nici
dauna.
Arabii mushrik, la care Profetul, pacea si binecuvantarea
lui Allah fie asupra lui, a fost trimis pentru a-i chema la Islam, erau
necredinciosi, din cauza acestui Shirk. Ei Il chemau pe Allah in mod sincer, in
vremuri dificile, insa ei deveneau necredinciosi in vremuri de usurinta si
bunastare, cand incepeau sa cheme pe altii in afara de Allah.
Allah spune (traducerea sensurilor):
[Aminteste-le lor], daca ei se urca pe corabie si Il invoca
numai pe Allah, fara sa-I faca Lui nici un partas, insa dupa ce ii izbaveste
[readucandu-i] pe uscat, iata-i pe ei cum Ii fac asociati
29:65
Si cand raul va va ajunge pe mare, ratacesc departe aceia pe
care voi ii chemati, afara de El. Dar dupa ce El va mantuieste, aducandu-va pe
uscat, voi va intoarceti [de la El], caci omul este nemultumitor!
17:67
Asa se adevereste cuvantul Domnului tau impotriva acelora
care sunt nelegiuiti ca intr-adevar ei nu vor crede!
10:33
Shirk-ul unor oameni in ziua de astazi merge si mai departe,
decat cel al oamenilor din trecut, pentru ca ei directioneaza unele acte de
adorare spre altceva decat Allah, chemand in ajutor chiar si in timpuri de
calamitate; laa hawla wa laa quwwata illa Billaah (nu exista putere si ajutor decat
la Allah). Ne rugam lui Allah sa ne ocroteasca.
Pentru a rezuma raspunsul, a cere de la morti ceva, este
Shirk, si a cere de la vii ceva ce numai Allah poate darui, este Shirk. Si
Allah stie cel mai bine.
traducere dupa :Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu